B2B telemarketing 2021-09-15T16:39:08+02:00

B2B telemarketing

De beste manier voor persoonlijk contact

Met de juiste gegevens is efficiënt contact zo gelegd. Verzamel informatie over de wensen en behoeften van je doelgroep en speel er direct op in.

Vrijblijvend een offerte ontvangen?

Voordelen van B2B telemarketing

Het grootste voordeel van telemarketing is het direct en persoonlijk contact dat je hebt met je prospect. Je hebt de juiste persoon voor het gesprek aan de lijn en je kunt inspelen op de behoeften en interesses die er op dat moment zijn. Dit maakt de kans groter dat het gesprek daadwerkelijk in een afspraak of verkoop resulteert!

  • Direct en effectief contact
  • Resultaten zijn goed meetbaar
  • Je bent vóór het koopproces in beeld

De werkwijze van B2B Adressen bij telemarketing

Het belangrijkste element voor effectieve telemarketing is de data die je gebruikt. Met een accurate doelgroepselectie en actuele gegevens levert telemarketing je de beste resultaten op en heb je minimale waste. Zo kan B2B Adressen je huidige klantenbestand analyseren en met de opgedane kennis, look-a-like prospects leveren. En omdat je van B2B Adressen actuele gegevens ontvangt van actieve bedrijven, ben je geen tijd en geld kwijt aan het benaderen van failliete organisaties en met bellen naar inactieve telefoonnummers.

Regelgeving bij B2B telemarketing

Ga je B2B telemarketing inzetten, dan zijn enkele regels van belang. Op de eerste plaats geldt de Telecommunicatiewet.

De Telecommunicatiewet stelt dat telemarketing alleen mag richting natuurlijke personen die daar vooraf toestemming (opt-in) voor hebben gegeven of waar al een klantrelatie mee is. Natuurlijke personen zijn consumenten en de juridische entiteiten zonder rechtspersoonlijkheid: VOF’s, eenmanszaken/ZZP-ers, CV’s, en maatschappen. Of de ongevraagde communicatie met een commercieel, ideëel of charitatief doel aan natuurlijke personen via geautomatiseerde systemen verloopt of benadering op persoonlijke basis, maakt geen verschil. Rechtspersonen mag je telefonisch blijven benaderen, ook zonder toestemming.

De belangrijkste punten op een rij:

  1. Telemarketing gericht op natuurlijke personen (consumenten, VOF’s, eenmanszaken/ZZP-ers, CV’s, en maatschappen) is alleen toegestaan wanneer hier expliciet toestemming (opt-in) voor is gegeven. Voor geldige toestemming wordt aangesloten bij de vereisten die de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt.
  2. Natuurlijke personen waarmee een klantrelatie is, mogen wel zonder toestemming worden gebeld. De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK) kan na medio 2021 besluiten om de termijn van de klantrelatie te beperken.
  3. Telemarketing is alleen toegestaan wanneer met een herkenbaar (dus niet anoniem) nummer wordt gebeld. Dit geldt ook voor telemarketing naar rechtspersonen.
  4. De bewijslast dat toestemming of een klantrelatie bestaat, zal rusten bij het bedrijf dat consumenten of natuurlijke personen belt. Het idee daarachter is dat dit handhaving van overtreding van de telemarketingregels makkelijker maakt.

Heb je vragen over Telemarketing of de wetgeving? Neem gerust contact met ons op.

Bekijk ook de producten van B2B Adressen

Een offerte maken wij geheel vrijblijvend voor je op. Voor bestellingen van adressenbestanden van bedrijven in Nederland hanteert B2B Adressen een minimum orderbedrag van €750 excl. btw.