Direct marketing 2020-10-16T08:25:19+02:00

Direct marketing

Direct in contact met je ideale klant

Direct marketing maakt een gesegmenteerde aanpak mogelijk met meetbare resultaten. Bereik je doelgroep effectief met één-op-één communicatie.

Vrijblijvend een offerte ontvangen?

Voordelen van direct marketing

Met direct marketing heb je persoonlijk contact met je prospects en klanten. Je kunt op basis van vele kenmerken je doelgroep heel specifiek segmenteren zodat je relevant kunt communiceren. Deze gerichte en persoonlijke benadering resulteert in een hogere respons in vergelijking tot massacommunicatie.

  • Direct en effectief contact
  • Resultaten zijn goed meetbaar

De werkwijze van B2B Adressen bij direct marketing

Direct marketing kent vele vormen. Zo zijn telemarketing, e-mailmarketing en postmailings voorbeelden van direct marketing die vaak worden ingezet. Welke vorm het beste voor jou werkt, is afhankelijk van de doelgroep die je gaat benaderen, de inhoud van je boodschap en van het doel dat je hebt met je communicatie. Welke vorm je ook inzet, B2B Adressen kan je op basis van selecties de meest kansrijke doelgroepadressen leveren met de informatie die nodig is om relevant te communiceren en je doelgroep te bereiken.

Regelgeving bij direct marketing

Ga je B2B direct marketing inzetten, dan zijn enkele regels van belang. Het maakt hierbij niet uit waar je gegevens van je doelgroep vandaan hebt. Op de eerste plaats beschermt de AVG het gebruik van persoonsgegevens (hieronder valt alle informatie die tot een persoon te herleiden is). Bij B2B direct marketing kun je ook met persoonsgegevens te maken krijgen. Zo hebben veel zzp’ers een bedrijf aan huis. Het bedrijfsadres is dan meestal gelijk aan het woonadres en wordt dat beschouwd als persoonsgegeven. Dit adres mag je dan niet zomaar gebruiken. Het wordt anders als de persoon een klant van je is, ofwel een factuurrelatie met je heeft. Dan mag je het adres wel gebruiken. In alle andere gevallen moet je toestemming hebben gekregen of heb je een andere wettelijke grondslag nodig om het adres te mogen gebruiken.

Aanvullende regels per toepassing:

Telemarketing

Ga je B2B telemarketing inzetten, dan geldt ook de Telecommunicatiewet waarin het volgende staat:
  • Je mag geen personen bellen die ingeschreven staan in het Bel-me-niet-register, tenzij expliciet aangegeven dat deze personen contact willen (geldt voor VOF’s, maatschappen en eenmanszaken/ZZP’ers)
  • Je moet de ontvanger wijzen op het recht van verzet en de mogelijkheid bieden zich in te schrijven op het Bel-me-niet register

Postmailings

Je mag geen commerciële post sturen naar bedrijven die bij KVK hebben aangegeven daar geen prijs op te stellen. Deze organisaties hebben de non-mailing indicator.

E-mailings

Het versturen van digitale berichten met een commercieel-, ideëel- of liefdadigheidsdoel is in Nederland niet toegestaan. Ook dit is geregeld in de Telecommunicatiewet. Als je gegevens uit het Handelsregister wilt inzetten voor e-mailmarketing moet je de betrokkenen vooraf om toestemming vragen (opt-in). Je dient deze toestemming vast te leggen en voor toezichthouders beschikbaar te houden. Dit geldt niet als de organisatie een klant van je is, ofwel een factuurrelatie met je heeft.

Heb je vragen over direct marketing of de wetgeving? Neem gerust contact met ons op.

Bekijk ook de producten van B2B Adressen